Ministarstvo odbrane Republike Srbije
 
TekstFotogalerija
19.05.2016.

Obeleženo 40 godina od prvog leta Utve 75



Obeleženo 40 godina od prvog leta Utve 75Svečanošću u 204. vazduhoplovnoj brigadi danas je obeleženo 40 godina od prvog zvaničnog leta popularnog školskog aviona „Utva 75“. Događaju su prisustvovali sadašnji i bivši piloti trenažno-školske eskadrile Ratnog vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane, instruktori i nastavnici letenja, predstavnici pančevačke fabrike aviona „Utva“, ali je najdraži gost domaćina iz 204. vazduhoplovne brigade i 252. trenažno-školske eskadrile ipak bio autor i konstruktor tog elisnog aviona 85-godišnji inženjer mašinstva Dragoslav Dimić.

Goste je u ime Komande vazduhoplovne brigade pozdravio zamenik komandanta pukovnik Željko Bilić, a u ime trenažno-školsek eskadrile u kojoj je taj avion najviše korišćen njen komandant potpukovnik Zoran Erkić. On je istakao da su svi sadašnji piloti Ratnog vazduhoplovstva svoje prve letačke korake napravili upravo u tom školskom avionu.

- U avionu Utva -75 svi mi smo dobili krila, u početku slabašna, a zatim sve snažnija i snažnija. U tom avionu i danas Obeleženo 40 godina od prvog leta Utve 75realizujemo selektivne i početne letove kadeta Vojne akademije, dok iskusni piloti obavljaju svoje trenažne letove. To je avion koji i danas zadovoljava naše visoke zahteve u realizaciji početne obuke budućih pilota Ratnog vazduhoplovstva u svim vremenskim i meteo uslovima. To je avion koji se još ne predaje. Učesnik je mnogobrojnih združenih taktičkih vežbi u kojima i piloti imaju svoju ulogu, rekao je potpukovnik Zoran Erkić.

Nakon uvodne reči o konstruktoru aviona „Utva 75“ Dragoslavu Dimiću, prikazan je film o nastanku i razvoju te letelice u pančevačkoj „Utvi“, u produkciji „Zastava filma“ a zatim su gosti imali priliku da vide let jednog od 12 aviona „Utva 75“ svečano postrojenih na aerodromu „Batajnica“.

Prvi let prototipa aviona „Utva 75“ obavljen je 19. maja 1976. godine, a za njegovim komandama je bio opitni pilot Vazduhoplovnog opitnog centra major Vladislav Slavujević. U operativnu upotrebu avion je ušao 1979. godine. Mada su prvi primerci dodeljeni Vazduhoplovnom savezu Jugoslavije, najveću slavu ostvario je kao školski avion u Ratnom vazduhoplovstvu. Korišćen je za selekciju kandidata, početnu letačku obuku i trenaž pilota, a u aeroklubovima i za sportsko letenje i vuču jedrilica.