Ministarstvo odbrane Republike Srbije
 
30.01.2009.

Intervju general-majora Dragana Katanića za “Večernje novosti”



AVIJACIJA ŠIRI KRILA

Srpsko vojno vazduhoplovstvo posle više godina posrtanja stalo je na svoje noge. Plan je da remontima, modernizacijom i nabavkom novih letelica u narednih pet-šest godina Srbija dobije ozbiljnu avijaciju - kaže za "Novosti" komandant Vazduhoplovstva i protivvazduhoplovne odbrane general-major Dragan Katanić.

Prošla godina bila je izuzetno uspešna?
- U odnosu na 2005. godinu, kada smo gotovo prestali da letimo, stanje ne može da se poredi. Od polovine 2006. godine nemamo problema s mlaznim gorivom i obuka pilota od tada neprekidno traje. Prošlu godinu smo završili sa 27 časova naleta po pilotu, što je neuporedivo u odnosu na svega pet iz 2005. Uz to, remontovali smo ukupno 16 letelica, među kojima i četiri aviona tipa "Mig 29", "An 26", "Jak 40" i dva helikoptera HT-40. U narednih mesec dana biće nam isporučen i peti "Mig 29". Obuka je unapređena i posle dugo godina vežbani su noćno letenje i borbena dejstva po ciljevima na zemlji.

U kojoj je fazi najavljeni projekat modernizacije aviona "Supregaleb"?
- Očekujemo da do jeseni bude izabran strateški partner. To će biti obiman i značajan posao koji će koštati između četiri i pet miliona evra po letelici. Planirana je modernizacija ukupno 14 aviona, kojom ćemo dobiti školsko-borbeni vazduhoplov sa opremom kakva je na "Gripenu" ili F16...

Planira se i kupovina novog aviona. Kakav nam je vazduhoplov potreban?
- Savremen višenamenski avion koji može da izvršava lovačke, bombarderske i izviđačke zadatke. Konkretan tip još nije određen, ali takvi su - F16, f18, "Eurofajter", "Gripen", "Mig 29", "Su 30"... To su letelice koje mogu decenijama da se koriste uz plansko osavremenjavanje. Oni su vrlo skupi - od 30 do 50 miliona evra. Zato moramo biti dalekovidi i vrlo oprezni prilikom kupovine.

Lane su pala dva vojna aviona, i poginuo pilot Ištvan Kanas. Šta je uzrok ovih nesreća?
- Komisije za utvrđivanje uzroka padova ovih aviona su završile rad. "Orao" se srušio zbog delimičnog otkazivanja komandi za upravljanje. Kako se kvar desio u oblacima, pilot je zbog nemogućnosti sigurnog upravljanja doneo ispravnu odluku da napusti avion. U slučaju pada "Supregaleba G4", potpukovnik Kanas to nije učinio. On je bio vrhunski opitni pilot koji je pokušao do krajnjih granica da spase avion i sebe. Nažalost, nije uspeo i izgubio je život.

Za novi avion domaće proizvodnje "Lasta 95" interesovanje pokazuju i strane vojske. U kojoj je fazi ovaj projekat?
- Završna zemaljska ispitivanja traju već mesec dana na batajničkom aerodromu i za najdalje dve nedelje počinju letna testiranja. Reč je odličnom i savremeno opremljenom školskom vazduhoplovu. Očekujemo da on bude konkurentan i na svetskom tržištu zbog cene i niskih troškova održavanja. "Lasta", naime, košta oko 500.000 evra, dok njemu vrlo sličan strani "pilatus" staje - tri puta više.

NE STAVLjAM SE NI NA ČIJU STRANU

Javnost o vama već dugo govori kao o jednom od najozbiljnijih kandidata za mesto načelnika Generalštaba. Da li je bilo razgovora o tome?
- Do sada nije. Odluku o tome doneće predsednik Republike.

Ministru odbrane Draganu Šutanovcu uručili ste priznanje - letački znak, u momentu kada nije bio poznat ishod sukoba između njega i načelnika Generalštaba. Niste li time dali podršku jednoj strani?
- Odluka o dodeli počasnog letačkog znaka ministru odbrane doneta je početkom septembra posle leta ministra na avionu "Mig 29 "i na osnovu uverenja da je ministar svojim aktivnostima znatno doprineo oporavku i daljem razvoju vazduhoplovstva. Na osnovu Pravilnika o letačima, ovo priznanje se uručuje 24. decembra za Dan vazduhoplovstva, i nije bilo u funkciji stavljanja ni na jednu stranu.

NEOPHODNO

U javnosti se često ističe da su nam avioni stari, da vojska nema para i
postavlja se pitanje da li nam je potrebna avijacija.
- Nijedna zemlja u okruženju nije se odrekla vazduhoplovstva, naprotiv, planiraju se kupovine novih aviona. Vazduhoplovstvo nam je neophodno, pre svega zbog kontrole i zaštite vazdušnog prostora. Primedbe o starosti ne stoje, jer preduzimamo mere za njihovo osavremenjavanje i remontovanje.

R. DRAGOVIĆ