Модернизација ваздухоплова Војске Србије
Министарство одбране и Војска Србије последњих година упоредо са набавком и опремањем војске новим наоружањем и војном опремом, интензивно спроводе модернизацију постојећих средстава са циљем да све чиме војска располаже буде на најбољи могући начин искоришћено и унапређено како би послужило својој основној сврси – доприношењу спремности наше војске да самостално брани суверенитет и независност своје земље и свог народа.
По питању модернизације значајна пажња посвећена је ваздухопловима Војске Србије – авионима МиГ-29 и Орао и хеликоптеру Газела ХО-45.
Вишенаменски борбени авион МиГ-29 намењен је за ловачко-пресретачка дејства против непријатељских ваздухоплова, као и дејства по циљевима на земљи и води.
Прва фаза модернизације (модернизација на ICAO стандард) је завршена на свим авионима МиГ-29 којим располаже Војска Србије. Друга фаза модернизације подразумева пре свега дораду авионског радара којим се унапређују способности авиона за дејство на циљеве у ваздушном простору и истовремено добија нова способност авиона за дејство на циљеве на земљи прецизним вођеним наоружањем. Поред тога, модернизација предвиђа и унапређење система за електронску борбу и радио-техничко извиђање, набавку вођених убојних средстава типа ваздух-ваздух и ваздух-земља и дораду симулатора летења за потребе обуке.
Овако конципирана модернизација допринеће повећању борбене ефикасности и ватрене моћи авиона МиГ-29, чиме се значајно унапређује способност РВиПВО ВС за контролу и заштиту ваздушног простора Републике Србије, као и способност за дејство по циљевима на земљи.
Ловачко-бомбардерски авион Орао намењен је за ваздухопловну ватрену подршку снага Копнене војске и дејство по циљевима на земљи и води, а токође, постоји и извиђачка верзија овог авиона.
Пројекат модернизације авиона Орао реализује Војнотехнички институт у сарадњи са домаћим систем интегратором, предузећем Телеоптик Жироскопи. Модернизацијом се повећавају способности и ефикасност употребе авиона применом нове авионске електронике (авионике), система за контролу наоружања и нападно-навигацијског система, нове дигиталне опреме отворене архитектуре (рачунара мисије, инерцијалног навигационог система са могућношћу глобалног одређивања позиције INS/GPS, система HOTAS, система за запис видео података и параметара лета, итд), затим новог оптоелектронског система са термовизијском камером и ласерским даљиномером и новог вођеног наоружања за прецизна дејства по циљевима на земљи.
Ефекти модернизације односе се на постизање прецизније навигације, ефикасно налажење циљева и дејство по истим при употреби авиона Орао дању и ноћу, као и на смањење оптерећења пилота, проширење палете наоружања савременим високопрецизним убојним средствима са тржишта и из домаћег развоја, значајно повећање способности самозаштите и преживљавања у борбеним дејствима.
Хеликоптер Газела ХО-45 је намењен за транспорт и обуку.
Модернизацијом овог типа хеликоптера обухваћена су ефикасна конструкциона решења интеграције система невођеног наоружања (митраљеске гондоле 12,7 мм и седмоцевног лансера ракета 80 мм), уз прилагођавање елемената постојеће структуре хеликоптера Газела ХО-45 и уградњу носача наоружања који се по потреби могу ставити и скинути.
Интеграцијом наведених система, хеликоптер Газела ХО-45 добиће могућност борбене употребе, што ће допринети и свеукупном повећању оперативних способности РВиПВО ВС.
Осим могућности за рад на модерној ваздухопловној техници, сви пилоти и летачи добили су најсавременију летачку опрему (летачке комбинезоне, чизме, рукавице). Њихов материјални статус побољшан је повећањем плата, тако да су први пут од ове године плате војних пилота изједначене са платама пилота у Министарству унутрашњих послова. Такође, утврђени су и бољи формацијски елементи за пилоте и техничаре, чиме је омогућено брже напредовање кроз службу.