Министарство одбране Републике Србије
 
30.01.2009.

Интервју генерал-мајора Драгана Катанића за “Вечерње новости”



АВИЈАЦИЈА ШИРИ КРИЛА

Српско војно ваздухопловство после више година посртања стало је на своје ноге. План је да ремонтима, модернизацијом и набавком нових летелица у наредних пет-шест година Србија добије озбиљну авијацију - каже за "Новости" командант Ваздухопловства и противваздухопловне одбране генерал-мајор Драган Катанић.

Прошла година била је изузетно успешна?
- У односу на 2005. годину, када смо готово престали да летимо, стање не може да се пореди. Од половине 2006. године немамо проблема с млазним горивом и обука пилота од тада непрекидно траје. Прошлу годину смо завршили са 27 часова налета по пилоту, што је неупоредиво у односу на свега пет из 2005. Уз то, ремонтовали смо укупно 16 летелица, међу којима и четири авиона типа "Миг 29", "Ан 26", "Јак 40" и два хеликоптера ХТ-40. У наредних месец дана биће нам испоручен и пети "Миг 29". Обука је унапређена и после дуго година вежбани су ноћно летење и борбена дејства по циљевима на земљи.

У којој је фази најављени пројекат модернизације авиона "Супрегалеб"?
- Очекујемо да до јесени буде изабран стратешки партнер. То ће бити обиман и значајан посао који ће коштати између четири и пет милиона евра по летелици. Планирана је модернизација укупно 14 авиона, којом ћемо добити школско-борбени ваздухоплов са опремом каква је на "Грипену" или Ф16...

Планира се и куповина новог авиона. Какав нам је ваздухоплов потребан?
- Савремен вишенаменски авион који може да извршава ловачке, бомбардерске и извиђачке задатке. Конкретан тип још није одређен, али такви су - Ф16, ф18, "Еурофајтер", "Грипен", "Миг 29", "Су 30"... То су летелице које могу деценијама да се користе уз планско осавремењавање. Они су врло скупи - од 30 до 50 милиона евра. Зато морамо бити далековиди и врло опрезни приликом куповине.

Лане су пала два војна авиона, и погинуо пилот Иштван Канас. Шта је узрок ових несрећа?
- Комисије за утврђивање узрока падова ових авиона су завршиле рад. "Орао" се срушио због делимичног отказивања команди за управљање. Како се квар десио у облацима, пилот је због немогућности сигурног управљања донео исправну одлуку да напусти авион. У случају пада "Супрегалеба Г4", потпуковник Канас то није учинио. Он је био врхунски опитни пилот који је покушао до крајњих граница да спасе авион и себе. Нажалост, није успео и изгубио је живот.

За нови авион домаће производње "Ласта 95" интересовање показују и стране војске. У којој је фази овај пројекат?
- Завршна земаљска испитивања трају већ месец дана на батајничком аеродрому и за најдаље две недеље почињу летна тестирања. Реч је одличном и савремено опремљеном школском ваздухоплову. Очекујемо да он буде конкурентан и на светском тржишту због цене и ниских трошкова одржавања. "Ласта", наиме, кошта око 500.000 евра, док њему врло сличан страни "пилатус" стаје - три пута више.

НЕ СТАВЉАМ СЕ НИ НА ЧИЈУ СТРАНУ

Јавност о вама већ дуго говори као о једном од најозбиљнијих кандидата за место начелника Генералштаба. Да ли је било разговора о томе?
- До сада није. Одлуку о томе донеће председник Републике.

Министру одбране Драгану Шутановцу уручили сте признање - летачки знак, у моменту када није био познат исход сукоба између њега и начелника Генералштаба. Нисте ли тиме дали подршку једној страни?
- Одлука о додели почасног летачког знака министру одбране донета је почетком септембра после лета министра на авиону "Миг 29 "и на основу уверења да је министар својим активностима знатно допринео опоравку и даљем развоју ваздухопловства. На основу Правилника о летачима, ово признање се уручује 24. децембра за Дан ваздухопловства, и није било у функцији стављања ни на једну страну.

НЕОПХОДНО

У јавности се често истиче да су нам авиони стари, да војска нема пара и
поставља се питање да ли нам је потребна авијација.
- Ниједна земља у окружењу није се одрекла ваздухопловства, напротив, планирају се куповине нових авиона. Ваздухопловство нам је неопходно, пре свега због контроле и заштите ваздушног простора. Примедбе о старости не стоје, јер предузимамо мере за њихово осавремењавање и ремонтовање.

Р. ДРАГОВИЋ